تولید محتوا معجزه می کند.

آدرس نوشته درسایت: سیستم سازی کسب و کار/ بهبود عملکرد سازمانی / نحوه تولید محصولات آموزشی  

تولید محتوا  معجزه می کند. شاید شما هم عبارت “محتوا پادشاه است” را شنیده باشید.

امروزه تولید محتوا یکی از موثرترین عوامل در بازاریابی اینترنتی و رتبه بندی وب سایت است. در این نوشته میزبان شما علیرضا شجاعی می خواهد اهمیت تولید محتوا را برای شما دوستان بیان کند. بخوانید و یاد بگیرید که چگونه می‌توانید با تولید محتوا بازدید سایت خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری را جذب نمایید.

عکس تولید محتوا معجزه می کند.

بازاریابی محتوا چیست و چرا در فروش تاثیر گذار است؟ 

بازاریابی محتوا یا Content Marketing به معنی تولید محتوا و انتشار آن در رسانه‌های مختلف با هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی است. حال این محتوا می‌تواند هر شکلی (مقاله، خبر، ویدئو، تصویر، راهنما، و …) داشته باشد.

یاد آوری می کنم مهمترین قسمت محتوا را نوشتن متن یا مقاله تشکیل می دهد، لذا منظور ما از تولید محتوا در اولویت اول یعنی نوشتن مقاله است. وقتی عکس و فایل صوتی و تصویری به مقاله اضافه می کنید محصول شما تبدیل به یک محتوای حرفه ای و جذاب برای مخاطبان شده است.    

از طرفی از مقاله می توانید برای نوشتن کتاب، تولید محتوای سایت، تهیه متن سخنرانی، محتوای فایل صوتی، صحبت های فایل تصویری، همچنین در تهیه سایر محصولات آموزشی استفاده نمایید.   

در بازاریابی محتوا لازم است که شما در زمینه کسب و کار خود اطلاعات مفیدی را به مشتریان ارائه دهید و تمام راهنمایی‌های لازم را در اختیارشان قرار دهید. به علاوه محتوای شما باید برای خوانندگان جذاب باشد.

داستان کسب و کاری که تولید محتوا معجزه می کند

اگر در موتورهای جستجو نظیر گوگل اصطلاح ” بازاریابی اینترنتی” یا ” اهیمیت تولید محتوا ” را جستجو کنید با داستان های مختلف موفقیت کسب و کارها از طریق تولید محتوا برخورد خواهید کرد، ولی من در اینجا داستان کسب و کاری که خودم به تازگی شروع کرده ام، را بیان می کنم.

تصویر تولید محتوا معجزه می کند.

من بدون داشتن هیچگونه اطلاعاتی در باره طراحی سایت، چند ماه پیش در دوره وبمستران هوشمند که توسط همیار وردپرس با تدریس آقای علی حاجی محمدی، شرکت کردم.

سایت شخصی با دامین فامیلی خودم شجاعی یگانه  Shojaeiyeganeh.ir  با هدف انتقال دانش و تجربیات به دوستان علاقمند راه اندازی کردم.

دوره وبمستران هوشمند ۲۴ جلسه، هر جلسه ۳ ساعت برگزار گردید. تعدادی از همکلاسی ها  طراح سایت یا برنامه نویس بودند و یا خودشان سایت داشتند و برا ی بهبود کیفیت سایت در دوره شرکت کرده بودند. ولی من که شغل اصلی ام افتخار همکاری در یکی از شرکت های گروه مپنا می باشد با داشتن سطح پائینی از دانش نرم افزاری و محدودیت زمان نمی توانستم قدم به قدم با محتوای تخصصی بیان شده در جلسات پیش بروم .

سایتم را به اصلاح دست و پا شکسته، با حداقل رعایت نکات مطرح شده در دوره راه اندازی کردم. پس از اتمام دوره حالا می خواهم مطالب دوره را مرور کنم و به مرور محتوای کاربردی را در طراحی سایت رعایت کنم.

می خواهم بگویم اگر یک فرد حرفه ای طراح سایت، سایت من را ببیند به راحتی درک می کند که یک سایت ساده و با رعایت حداقل اصول طراحی سایت و سئو می باشد . لذا می بایست مطالب دوره را بارها مرور کنم تا بتوانم با همکاری همکلاسی ها  سایت را به یک سایت قابل قبول و حرفه ای تبدیل کنم.

تخصص و مهارت اصلی من سیستم سازی است، زیر بنای سیستم سازی مستندسازی و مدیریت دانش است. داشتن محتوا و تولید محتوا کار حرفه ای یک مشاور سیستم سازی کسب و کار است .

تولید محتوا راهی کم هزینه (در مقایسه با تبلیغات ) برا ی بازاریابی

از چند ماه پیش شروع به سازماندهی مطالب و تولید محتوا در خصوص سیستم سازی کسب و کار و بارگذاری بر روی سایت کردم.

براحتی جزو اولین انتخاب های موتورهای جستجو قرار می گیرید.

خیلی زود سایت در موتور جستجوی گوگل از صفحات آخر رتبه اش بهتر شد، به مرور با بارگذاری محتوا صفحه ۱۰ ، صفحه ۹ و به همین ترتیب صفحه ۳، صفحه ۲ ، و حالا اولین نتیجه جستجوی اصطلاح ” سیستم سازی کسب و کار”  در صفحه اول گوگل است.

یادآوری می کنم که در حال حاضر این سرگرمی دوم من است و زمان کاری روزانه را بطور کامل به این کار اختصاص نداده ام.

شما به دنبال کار نمی روید بلکه کاربران شما را پیدا می کنند.

تقریبا پس از چهار ماه از راه اندازی سایت، سه شنبه ۶/ ۴ / ۹۶ یک روز پس از عید سعید فطر، یکی از کاربران که از طریق جستجو در گوگل با سایت آشنا شده بود تماس گرفت و علاقمند ملاقات حضوری با من بود.

این عزیز مدیر عامل یکی از شرکت های تولید کننده محصولات غذایی به نام نوشیدنی کامبوجا بود، شرکتی واقع در شهرک صنعتی نظر آباد  از شهرک های صنعتی اطراف استان تهران 

نوشیدنی کامبوجا چیست

شاید بپرسید  کامبوجا چیست؟

کامبوجا یک نوشیدنی هزارساله‌ی بومی چین است.  این نوشیدنی از همزیستی نوعی باکتری با نوعی گل سنگ تولید می‌شوند که به قارچ کامبوجا معروف است. در واقع ترکیبات اصلی نوشیدنی کامبوجا عبارت است از همین قارچ کامبوجا، آب جوش و مقدار کمی شکر. ظاهراً این نوشیدنی طعم ترش و شیرین و گازداری دارد و به راحتی همه را مجذوب طعم خود می‌کند. روند تولید این نوشیدنی زمان‌بر است و به همین دلیل تولید آن به صورت محدود صورت می‌گیرد.

تولید محتوا معجزه می کند کامبوجا

جمعه ۹ / ۴ / ۹۶ از ساعت ۱۰ صبح جلسه دوستانه ما با موضوع نحوه توسعه کسب و کار ایشان آغاز شد.

کسب و کاری نوپا که همانند سایر کسب و کارهای نوپا، با موانع و مشکلات یا به اصطلاح فرصت ها و تهدیدهای مختلفی روبرو هستند.

صحبت های ما با معرفی همدیگر، شرایط کسب و کار ، مفاهیم سیستم سازی کسب و کار، شناسایی فرآیندهای کلیدی ،بازاریابی و فروش ادامه داشت.

من پیش بینی کرده بودم حداکثر یک یا دو ساعت صحبت کنیم. آنقدر صحبت کردن و تبادل اطلاعات برای هر دو طرف گرم و لذت بخش بود که نزدیک به ۵ ساعت تا ساعت ۳ بعد از ظهر با ذوق و شوق در حال گفتگو  بودیم، حتی گذشت زمان را متوجه نشدیم.

ایشان بیشتر مطالب سایت من را خوانده بود، فردی با مطالعات بالا، تقربیا همفکر با من، داشتن فصل مشترک های فراوان فکری، نتیجه اش ۵ ساعت صحبت کردن لذت بخش، یک ارتباط موثر ارزشمند با دیگران

در نهایت برنامه نحوه ارائه خدمات مشاوره و آموزش را با هم به توافق رسیدیم.  

یک سایت آماتور ولی با محتوای ارزشمند، محتوای سایت مثل شمش طلاست. زیبایی النگو، انگشتر، دستبند، … را ندارد ولی یک محتوای قوی و اصیل، نتیجه: مطالعات، تحقیقات،تجربیات کاری و کاربردی بیش از بیست و دو سال کار

تولید محتوا معجزه می کند.

سایت فقط با محتوای خوب توانست به سرعت در صفحه اول موتور جستجو خودش را معرفی کند. می خواهم بر این نکته تاکید کنم که در شرایطی که عموما افراد بویژه مدرسان، اساتید، مشاوران یا به دلیل نداشتن وقت و یا به دلیل تنبلی، تولید محتوای کم و ضعیفی دارند، شما با حداقل کار و تولید محتوا بدون پرداخت هیچگونه هزینه تبلیغاتی، می توانید مشتری جذب کنید. 

 روز به روز آمار بازدید کنندگان  و فروش سایت بیشتر می شود.

بدون هیچگونه هزینه برای تبلیغات، روز به روز آمار بازدید کنندگان و خریداران محصولات سایت افزایش می یابد.  

 افزایش میانگین خرید در یک قرار ملاقات فروش 

از نظر آماری اگر کسی مطالب سایت را بخواند و بعد یک قرار ملاقات برای فروش داشته باشید، در ۸۰ % مواقع این قرار ملاقات به فروش می انجامد، در صورتی که در صنعت این رقم چیزی حدود ۱۰ % است. هر چقدر کاربران بیشتر در سایت شما بمانند و مطالب آن را بخوانند، شانس اینکه علاقمند به شما و خرید از محصولات شما بشوند، بیشتر خواهد بود .    

تعدادی از نکات کلیدی من در تولید محتوا

۱ – تمام مطالب را صادقانه بیان می کنم.

صداقت و شفافیت راهکار اصلی یک کسب و کار موفق و با ثبات است. خیلی از اساتید بر این باورند که محتوای مطالب نباید کامل باشد و شما باید مکمل محتوا باشید، ولی هدف علیرضا شجاعی یگانه  از راه اندازی سایت انتقال دانش و تجربیات است.

بازاریابی و فروش اولویت اول من نیست. مطالب را به صورت کاملا شفاف و کامل بیان می کنم، نتیجه اش جلب اعتماد خوانندگان است. 

من به دنبال کار نرفته ام، بلکه کار من را پیدا کرده است .

۲ – تاکید بر بازاریابی درونگرا و تولید محتوای با کیفیت

یک روش کم هزینه برای جذب مشتری بازاریابی درونگراست. بازاریابی برونگرا پر سر و صدا و با هزینه است (بنر، بروشور، تبلیغاتی رسانه ای ، … )،  سر و صدا کردن خوب است، ولی اگر کیفیت محصول خوب و قابل قبول نباشد در دراز مدت کسب و کار شما با مشکل رو برو خواهد شد.

همانند یک ورزشکار اولویت اول شما تمرین، تمرین، تمرین و بهبود مهارت و توانمندی های خودتان باشد. وقتی کم کم تبدیل به یک ورزشکار حرفه ای شوید، باشگاه ها شما را کشف و صید خواهند کرد.

البته من هم روش های مختلف بازاریابی اینترنتی را انجام خواهم داد ولی نه در اولویت اول، اولویت اول بازاریابی درونگرا و تولید محتوای با کیفیت است.    

۳ – تهیه محتوای متفاوت

مزیت رقابتی من در سیستم سازی کسب و کار، تولید محتوای متفاوت است. شاید رقابت در مورد مباحثی همچون روانشناسی ثروت، شم اقتصادی، بازاریابی و فروش ، سخنرانی و فن بیان، کمی سخت تر باشد.  و دیرتر می توانید خودتان را در صفحات جستجوی گوگل مطرح نمایید.مباحثی که افراد می توانند با خواندن چند کتاب و گذراندن دوره آموزشی، خود را به عنوان یک متخصص معرفی نمایند. ولی در مورد موضوع سیستم سازی کسب و کار کمی رقابت کمتر است.

جالب است بدانید تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده و دانشگاهی حتی نمی دانند سیستم سازی کسب و کار یعنی چه ؟!!!

 ۴ – تاکید بر آشنایی با مشتریان وفادار

وقتی شما محتوای خوبی تولید کنید و مراجعه کنندگان به سایت، محتوای شما را بخوانند. نه تنها با افکار و خصوصیات شما آشنا می شوند، بلکه فقط افرادی که با شما فصل مشترک های ذهنی و فکری بیشتری دارند تبدیل به مشتریان وفادار و دوستان صمیمی شما می شوند.

دوستانی که از همراهی و مصاحبت با آنها هر دو طرف لذت خواهید برد. در ارتباط موثر با دیگران، انتخاب یک فرآیند دوطرفه است. نه تنها کاربران به عنوان مشتری می توانند من را انتخاب کنند، من هم این حق را دارم که مشتریان خودم را انتخاب نمایم. یعنی خوانندگانی که از طریق خواندن محتوای سایت(نه از طریق تبلیغات و …)  جذب افکار و اندیشه های من شده و با تکمیل اطلاعات خود در بخش عضویت همراه و همسفر ما می شوند، قطعا همسفران خوبی خواهند بود، از مصاحبت و همفکری و تبادل اطلاعات لذت خواهیم برد.       

 ۵ – هدف من آموزش و پاسخگویی به پرسش های مخاطبان  است .

محتوای سایت فقط به آموزش کار دارد. سعی من آن است که خیلی درگیر معرفی خودم، کسب و کارم، داشتن تبلیغات مزاحم در اطراف نوشته ها در سایت نباشم .

در درجه اول به خوانندگان فکر می کنم که از خواندن مطالب سایت چیزی یادبگیرند و لذت ببرند. سعی می کنم خوانندگان با خواندن مطالب پاسخ تمام سوالات خود را گرفته باشند.     

یکی از عوامل تاثیر گذار و مزیت های رقابتی هر کسب و کاری می تواند، شناسایی و پاسخگویی به سوال هایی باشد که نشان از نیاز مشتری و دغدغه های مخاطبین دارد. چرا که اکثر کسب و کارها نمی خواهند پاسخ سوال ها را بدهند آنها فقط می خواهند خودشان را معرفی نمایند. لذا از شما خوانندگان بزرگوار می خواهم ابهام، سوال و پرسش های خود را برایم  ارسال نمایید.   

 

نوشته های مرتبط: 

کارشناس سیستم سازی کسب و کار شوید.