کدام شکاف مخاطب را پر می کنید؟

کدام شکاف مخاطب را پر می کنید؟

کار ما به عنوان مشاور سیستم سازی کسب و کار شکاف پر کردن است.

انواع شکاف های یادگیری سیستم سازی کسب و کار    

شکاف دانشی

شکاف دانشی:

فرد یا سازمان نمی داند چکار باید بکند، وقتی بداند موضوع حل شده است.

خواندن دفترچه راهنمایی و راهنمایی و یادگیری قوانین آن و کسب دانش نحوه راندن ماشین

شکاف دانشی فقط با دانستن پر می شود، وقتی شما بدانید که روزی هشت لیوان آب خوردن خوب است روزی هشت لیوان آب خواهید خورد.    

شکافی است که پر کردن آن نیاز به تمرین کردن ندارد . این شکاف با محتوای آموزشی پر می شود. 

شکاف مهارتی

شکاف مهارتی:

می داند ولی باید تمرین کند، تمرین کند تا بتواند نه فقط بداند. مهارت یعنی انجام کار درست در زمان و مکان درست

نشستن پشت فرمان و انجام رانندگی و کسب مهارت

آموزش موسیقی، شنا، دوچرخه سواری

در مورد این شکاف دانستن اطلاعات به تنهایی ارزشی ندارد .

باید تمرین کرد و انجام داد، ایفای نقش، انجام کار عملی 

در مورد خیلی چیزها دانش و آگاهی اش را داریم، ولی آیا مهارتش را هم داریم.

برای مثال: دو نفر نقش بازی کنند. یکی نقش فروشنده و دیگری نقش خریدار ، تمرین نحوه معرفی محصول و …

مواردی همچون:

مدیریت خشم: در زمان تصادف وقتی در موقعیتش قرار می گیریم مهارتش را داریم خشم را کنترل کنیم.      

گوش شنوا داشتن: همه می دانیم باید گوش شنوا داشته باشیم، ولی آیا به صحبت های فرزندان و همسرمان به خوبی گوش می دهیم. آیا داشتن مهارت گوش شنوا تمرین می خواهد.   

در مورد یادگیری در کجا نیاز به دانش داریم و در کجا نیاز به مهارت؟

این شکاف با محتوای کمتر و انجام تمرین و کار عملی پر می شود.

دوره های مختلف آموزشی برگزار می شود، ولی نتیجه کمتری به دست می آید، چرا؟

چون تمرکز بر روی حافظه و یادگیری دانش است نه بازی و کار عملی و کسب  مهارت  

شکاف انگیزشی

شکاف انگیزشی:

فرد می داند و می تواند، ولی انگیزه اش را ندارد .

محتوای دفترچه راهنمایی و رانندگی را می داند، مهارت رانندگی را دارد. ولی قوانین را رعایت نمی کند.  

دلایل شکاف انگیزشی 

۱ – عدم اطمینان به مقصد و نتیجه

وقتی شک داریم آیا به مقصد می رسیم یا نه، وقتی مطمئن باشیم تلاش بیشتری می کنیم.

مطالعه زندگی نامه افراد موفق و گفتگو و هضم تجربه از آنها به شما اثبات می کندکه آنها رفتند و به مقصد رسیدند و شما هم می توانید. 

۲ – غیر جذاب بودن مقصد

مقصد باید برای شما هیجان انگیز و ذوق و شوق حرکت بوجود آورد.

۳ – اضطراب و نگرانی در مورد تغییر

ترس از تغییر و نگرانی آن باعث می شود که حتی اگر بدانید و بتوانید، باز انجام نمی دهید .     

پر کردن شکاف انگیزشی یعنی می خواهیم سطح انرژی افراد را بالا ببریم.

بهانه ها یکی از عوامل پاین آورنده سطح انرژی است: بلد نیستم، وقت ندارم، موفق نمی شوم، خیلی ها نتوانسته اند، … بهانه های مختلفی که وقتی می خواهیم کاری را انجام ندهیم.

ابتدا باید عادت و یا مسیر عصبی بهانه آوردن را پاک کنیم و بعد با تمرین و کسب مهارت عادت یا مسیر عصبی انجام دادن کار را تقویت کنیم.

شکاف محیطی

شکاف محیطی:

فرد می داند، می تواند و می خواهد،  ولی نمی گذارند.    

محتوای دفترچه راهنمایی و رانندگی را می داند، مهارت رانندگی را دارد. می خواهد قوانین را به درستی رعایت کند، ولی نحوه رانندگی دیگران به او اجازه نمی دهد به درستی قوانین را رعایت کند.   

یعنی شما در محیطی قرار دارید که به دلایل مختلف محیط حمایت کننده ای برای انجام کاری که شما دانش، مهارت و انگیزه اش را دارید، وجود ندارد .

محیطی که از تغییر حمایت کند.

دوستان و اعضای خانواده همراه شما هستند و انگیزه حرکت می دهند و یا مخالف شما هستند.

محیط کاری خیلی از سازمان ها بوِیژه سازمان هایی که در فضای رقابتی حضور فعالی ندارند، سازمان هایی که به دلیل وجود چترهای حمایتی در فضای انحصاری بدون هیچگونه رقیبی فعالیت می کنند، خیلی پذیرایی سیستم سازی کسب و کار نیستند.

شما دانه دارید، دانش و مهارت کشاورزی کسب کرده اید، انگیزه کاشتن و کشاورزی دارید، ولی محیط شما صحرایی خشک و بی آب است.  

عکس شکاف محیطی     

نوشته مرتبط: چگونه شکاف ها را پر کنیم؟ 

 

نوشته های مرتبط: 

کارشناس سیستم سازی کسب و کار شوید.