بازی گونگی ایجاد وفاداری مشتریان

بازی گونگی  ایجاد وفاداری مشتریان، در سیستم سازی کسب و کار یکی از روش های بازاریابی و فروش، و جلب توجه مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار بازی گونگی یا به اصطلاح انگلیسی  Gamification   می باشد.

نمونه هایی از بازی گونگی در دنیای واقعی :

کافی شاپ ، فست فود

۱۰ بار یک بار رایگان

یک کافی شاپ کارتی برای کنترل مراجعه مشتریان طراحی می کند و به ازای هر بار مراجعه مشتری بر روی کارت مهر زده می شود. پس از ده بار مراجعه مشتری می تواند یکبار بطور رایگان از محصول استفاده نماید.

بازی گونگی کارت کافی شاپ

با این کارت احتمال اینکه سراغ کافی شاپ قبلی بروید، کمی بیشتر از سایر گزینه هاست. حداقل با این شیوه می توانید بخشی از هزینه ای را که انجام می دهید در دفعه ی دهم جبران کنید.

ضمن اینکه این را هم می دانید که: 

 اگر نیمی از کارت شما مهر خورده باشد، بعید است جز در شرایط خاص، کافی شاپ دیگری را برای نوشیدن چای یا قهوه انتخاب کنید.   

 سینما

سه شنبه های نیم بهاء، بلیط سینما سه شنبه ها نصف قیمت می باشد.

به ازای ۲۰ دفعه خرید بلیط سینما یک دفعه رایگان

اتوبوس های مسافرت بین شهری

هفت بار مسافرت یکدفعه بلیط رایگان

فروشگاه های زنجیره ای

به ازای خرید در نظر گرفتن تخفیف برای خریدهای بعدی

امتیاز بیشتر شانس قبولی بیشتر در  قرعه کشی 

موسسه آموزشی

برگزاری دوره های رایگان برای شرکت کنندگان دوره های قبلی

برگزاری جلسات دورهمی برای شرکت کنندگان در دوره ها 

آرایشگاه 

در نظر گرفتن کیف وسایل فردی اصلاح برای هر مشتری (شانه، روپوش، قیچی، …)

نمونه هایی از بازی گونگی در دنیای مجازی

روش های مختلفی که استفاده می شود تا کاربران مثل اینکه در بازی شرکت کرده اند و علاقمندند دائما به سایت مراجعه کنند.

اینستاگرام   

کنترل تعداد فالوورها یا دنبال کنندگان صفحه شخصی 

بررسی افرادی که عکس صفحه شخصی شما را لایک کرده اند.

تلگرام

کنجکاوی برای خواندن نوشته ها و کامنت های اعضاء گروه

کنجکاوی برای کنترل تعداد اعضای کانال

بازی گونگی درگیری بیشتر مشتریان

سایت ها

در نظر گرفتن امتیاز به ازای:

 تعداد مراجعه به سایت

خواندن مطالب سایت

به ازای خرید محصولات

به ازای نوشتن دیدگاه

حتی در دنیای مجازی برای بازی گونگی برنامه هایی تهیه شده است. در فضای وردپرس  WordPress  افزونه یا پلاگین هایی نظیر:

WooCommerce Points and Rewards

بازی گونگی افزونه وفاداری مشتریان

MyCRED

تصویر بازی گونگی و ایجاد مشتریان وفادار

البته شما مدیران و صاحبان کسب و کار می توانید از نحوه عملکرد این افزونه ها ایده بگیرید، فکر کنید به چه نحوی می توانید مشتریان را علاقمند کنید که دائما به فضای کسب و کار شما مراجعه کنند تا امتیاز بیشتری بگیرند.

به عنوان نمونه:

۱ –  تبدیل فروشنده به مشاور، یعنی فروشنده اصرار به فروش محصول نداشته باشد، وقتی مشتری مراجعه می کند همانند یک مشاور اطلاعات کاملی از مزایا و معایب محصول، مقایسه با محصولات مشابه و … را به مشتری بدهد. مشتریان دوست دارند وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهید.  

۲ – هر بار مشتری به فضای کسب و کار شما مراجعه می کند حتی اگر خریدی انجام نمی دهد امتیاز بگیرد، امتیاز بیشتر تخفیف بیشتر، از اینکه به فضای کسب و کار ما تشریف آورده اید سپاسگزاریم.     

۳ – بر اساس رفتار و یا بررسی سوابق خرید محصولات مشتری، به او اطلاعات و راهنمایی داده و پیشنهاد استفاده از سایر محصولات را مطرح نماییم.

برای نمونه مشتری چند کتاب در مورد شم اقتصادی و نبوغ مالی خریداری کرده است، کتاب های دیگر مرتبط با موضوع شم اقتصادی را به مشتری معرفی می کنید.     

۴ – پیش بینی زمانی طی روز یا هفته برای پاسخ گویی به سوالات، ابهامات و گفتگو با مشتریان  

 

نوشته های مرتبط : 

کارشناس سیستم سازی کسب و کار شوید.