تقسیم بندی فرآیندها

 تقسیم بندی فرآیندها:

در سیستم سازی هر کسب و کاری به طور معمول می توان برای فرآیندها تقسیم بندی‌‌های مختلفی را در نظر گرفت.

۱ – تقسیم بندی بر حسب اهمیت فرآیندها: فرآیندهای اصلی، فرآیندهای پشتیبانی و فرآیندهای مدیریتی

۱ – ۱ – فرآیندهای اصلی:

فرآیندهایی در جهت ماموریت و اهداف اصلی سازمان، که برای سازمان ایجاد ارزش افزوده و یا کسب درآمد می‌کنند. به عبارتی فرآیندهایی که برای آنها ایجاد ثروت می‌کنند. شناسایی و اولویت بندی این فرآیندها کمک می‌کند تا صاحبان کسب‌و‌کار، درصد بیشتری از وقت‌شان را به انجام و تقویت عوامل کلیدی رشد کسب و کارشان اختصاص دهند.

فرآیندهای اصلی شامل:

– فرآیند بازاریابی و فروش

– فرآیند طراحی و مهندسی

– فرآیند تامین تجهیزات و خدمات

– فرآیند تولید یا اجرای پروژه

– فرآیند خدمات پس از فروش

۱ – ۲- فرآیندهای پشتیبانی:

فرآیندهایی که به نحوی فرآیندهای اصلی سازمان را مورد پشتیبانی و حمایت قرار می‌دهند. شامل :

– فرآیند برنامه ریزی و کنترل پروژه

– فرآیند مدیریت منابع مالی و حسابداری

– فرآیند مدیریت منابع انسانی

– فرآیند پایش و اندازه گیری محصول یا کنترل کیفیت

– فرآیند بهداشت و ایمنی و محیط زیست

۱ – ۳ – فرآیندهای مدیریتی:

فرآیندهایی که به نحوی به خلق یک خدمات و محصول جدید، بهبود سیستم مدیریتی و انطباق با شرایط در حال تغییر بازار کسب و کار منجر می‌شود. شامل:

– فرآیند برنامه ریزی استراتژیک یا تحقیق و توسعه

– فرآیند سازماندهی و مدیریت سیستم

– فرآیند کنترل و راهبری مدیریت

۲ – تقسیم بندی برحسب گروه بندی فرآیندها:

گروه فرآیندهای آغازین، گروه فرآیندهای برنامه‌ریزی، گروه فرآیندهای اجرا، گروه فرآیندهای نظارت و کنترل، و گروه فرآیندهای خاتمه

۲ – ۱ – گروه فرآیندهای آغازین: بازاریابی و فروش، طراحی و مهندسی

۲ – ۲ – گروه فرآیندهای برنامه ریزی: برنامه ریزی و کنترل پروژه، مدیریت منابع مالی و حسابداری، تامین تجهیزات و خدمات، مدیریت منابع انسانی

۲ – ۳ – گروه فرآیندهای اجرا: تولید محصول یا اجرای پروژه، بهداشت و ایمنی و محیط زیست

۲ – ۴ – گروه فرآیندهای نظارت و کنترل: برنامه‌ریزی استراتژیک، سازماندهی و مدیریت سیستم، کنترل و راهبری مدیریت، پایش و اندازه گیری محصول

۲ – ۵ – گروه فرآیندهای خاتمه: خدمات پس از فروش

نکته مهم: در اینجا برای نمونه دو مدل تقسیم بندی فرآیندها بیان شد.

تعداد فرآیندها و تقسیم بندی‌ آنها می‌تواند در شرکت ها و صنایع مختلف (کوچک و بزرگ) به صورت توافقی و متفاوت انجام شود. یک فرآیند می‌تواند در یک صنعت فرآیند اصلی و در یک صنعت دیگر فرآیند پشتیبانی باشد، و یا یک فرآیند در کسب و کار کوچک ممکن است به چند فرآیند در یک کسب و کار بزرگ تبدیل شود.

برای مثال:

نمونه ۱ : فرآیند مدیریت منابع مالی و حسابداری برای صنایع تولیدی فرآیند پشتیبانی است، ولی برای صنایع مالی و اعتباری و بانکداری فرآیند اصلی می باشد.

نمونه ۲ : در یک کسب و کار بزرگ با توجه به تراکم کاری و ساختار سازمانی شرکت، مجموعه فعالیتهایی که مدیر ارشد مسئولیت آنها را به عهده دارد در سه فرآیند دیده شده است.

الف – فرآیند مدیریت استراتژیک

زیر فرآیند برنامه ریزی استراتژی 

زیر فرآیند اجرای استراتژی

زیر فرآیند ارزیابی و به روزرسانی استراتژی 

ب – فرآیند سازماندهی و مدیریت سیستم

زیر فرآیند طراحی و پیاده سازی سیستم 

زیر فرآیند تهیه و طراحی ساختار سازمانی و تشکیلات شرکت

زیر فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها  

ج – فرآیند کنترل و راهبری مدیریت

زیر فرآیند ممیزی داخلی 

زیر فرآیند خود ارزیابی 

زیر فرآیند حسابرسی داخلی 

زیر فرآیند بازنگری مدیریت 

ولی برای یک کسب و کار کوچک این مجموعه فعالیت ها در یک فرآیند دیده شود.

فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت سیستم

زیر فرآیند برنامه ریزی استراتژی 

زیر فرآیند اجرای استراتژی

زیر فرآیند ارزیابی و به روز رسانی استراتژی 

زیر فرآیند طراحی و پیاده سازی سیستم 

زیر فرآیند تهیه و طراحی ساختار سازمانی و تشکیلات شرکت

زیر فرآیند ممیزی داخلی 

زیر فرآیند خود ارزیابی 

زیر فرآیند حسابرسی داخلی 

زیر فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها  

زیر فرآیند بازنگری مدیریت 

مهم آن است که ساختار سیستم سازی کسب و کار یا  الزامات استاندارد را رعایت کرده باشیم.     

در فایل‌های بعدی نمونه فرآیندهای کاربردی یک شرکت با موضوع فعالیت مدیریت پروژه به عنوان خطوط راهنما و بدون هیچگونه تقسیم بندی بیان می‌گردد، شما خواننده گرامی بنا به تشخیص و متناسب با شرایط کار و ساختار سازمانی کسب‌و‌کارتان، محتوای فرآیندها و تقسیم بندی آنها را طراحی، بازنگری و در نظر خواهید گرفت.

برای جدا کردن حوزه‌های فرآیندهای اصلی، پشتیبانی و مدیریتی از یکدیگر، مرز دقیق و مشخصی وجود نداشته و این مساله بیشتر جنبه قضاوت کارشناسانه صاحب کسب و کار دارد.

نوشته های مرتبط:

رویکرد فرآیندی زیر بنای سیستم سازی کسب و کار 

رویکرد فرآیندی 

 دوست عزیز از اینکه نوشته را تا به انتها خواندید ازشما سپاسگزارم.

   

نوشته های مرتبط: 

کارشناس سیستم سازی کسب و کار شوید.