منابع

الزامات سیستم مدیریت کیفیت  ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵

تصویر منابع

 ۷ – پشتیبانی

۷ – ۱ – منابع

۷ – ۱ – ۱ – الزامات عمومی

سازمان باید منابع مورد نیاز برای استقرار، اجرا، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت را تعیین و تامین کند.

سازمان باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

الف- قابلیت ها و محدودیت های منابع درون سازمانی موجود

ب – نیازهایی که باید از ارائه دهندگان برون سازمانی تهیه شود.

۷ – ۱ – ۲ – کارکنان

سازمان باید افراد مورد نیاز را برای اجرای موثر سیستم مدیریت کیفیت خود و نیز عملیات و کنترل فرآیندهایش تعیین و تامین کند.

۷ – ۱ – ۳ – زیر ساخت

سازمان باید زیر ساخت مورد نیاز برای عملیات فرآیندهایش و دستیابی به انطباق با محصولات و خدمات را تعیین، تامین و نگهداری کند.

نکته: زیر ساخت می تواند شامل موارد زیر باشد:

الف – ساختمان ها و تسهیلات وابسته

ب – تجهیزات شامل سخت افزار و نرم افزار

پ – منابع حمل و نقل

ت – تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات

۷ – ۱ – ۴ – محیط عملیات فرآیندها

سازمان باید محیط مورد نیاز برای عملیات فرآیندهایش و دستیابی به انطباق با محصولات و خدمات را تعیین، تامین و نگهداری کند.

نکته: یک محیط مناسب می تواند ترکیبی از عوامل انسانی و فیزیکی مانند عوامل زیر باشد:

الف – اجتماعی (مانند غیر تبعیض آمیز، آرامش بخش، به دور از جدل و نزاع)

ب – روان شناختی(مانند کاهنده فشارهای روانی، پیشگیری از فرسودگی شغلی، حمایت عاطفی)

پ – فیزیکی (مانند دما، حرارت، رطوبت، نور، جریان هوا، بهداشت، صدا)

این عوامل می تواند بنا بر محصولات و خدمات تامین شده متفاوت باشد.

۷ – ۱ – ۵ – منابع پایش و اندازه گیری

۷ – ۱ – ۵ – ۱ – الزامات عمومی

هنگامی که پایش یا اندازه گیری به منظور تصدیق انطباق محصولات و خدمات با الزامات به کار می رود، سازمان باید منابع مورد نیاز را برای اطمینان از اعتبار و اعتماد نسبت به نتایج پایش و اندازه گیری تعیین و تامین کند.

سازمان باید اطمینان حاصل کند که منابع تامین شده:

الف – برای نوع مشخصی از فعالیت های پایش و اندازه گیری در حال انجام، مناسب است.

ب – به منظور اطمینان از تداوم تناسب آنها در دستیابی به هدف مورد نظرشان، برقرار نگهداشته می شود.

سازمان باید اطلاعات مدون لازم را به عنوان شواهد تناسب منابع پایش و اندازه گیری، نگهداری کند.

۷ – ۱ – ۵ – ۲ – قابلیت ردیابی اندازه گیری

هنگامی که قابلیت ردیابی اندازه گیری، یک الزام باشد یا توسط سازمان به عنوان عاملی مهم در ایجاد اطمینان از اعتبار نتایج اندازه گیری در نظر گرفته شود، تجهیزات اندازه گیری باید:

الف- در دوره های زمانی مشخص یا قبل از استفاده، در مقایسه با استانداردهای اندازه گیری قابل ردیابی به استانداردهای اندازه گیری بین المللی یا ملی، کالیبره یا تصدیق شود. در صورت نبود چنین استانداردهایی، مبنای استفاده شده برای کالیبراسیون یا تصدیق باید به عنوان اطلاعات مدون نگهداری شود.

ب – به منظور تعیین وضعیت کالیبراسیون شان، شناسایی شود.

پ – از تنظیمات، آسیب یا خرابی که وضعیت کالیبراسیون و نتایج اندازه گیری متعاقب آن را بی اعتبار کند، حفاظت شود.

در صورتی که تجهیز اندازه گیری برای هدف مورد نظر آن، نامتناسب تشخیص داده شود، سازمان باید اثرات منفی بر اعتبار نتایج اندازه گیری قبلی آن را تعیین کند و در صورت لزوم، اقدام مناسبی انجام دهد.     

 

نوشته های مرتبط: 

کارشناس سیستم سازی کسب و کار شوید.