سیستم سازی کسب و کار عامل کسب اعتماد مشتریان

سیستم سازی کسب و کار عامل کسب اعتماد مشتریان

من علیرضا شجاعی به عنوان میزبان شما دوست خوبم، مطالب این نوشته را با مطرح کردن یک پرسش آغاز می کنم.

سوال۱:

آیا دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ که به معنی طراحی و پیاده سازی سیستم در کسب و کار می باشد، نشاندهنده سطح بالای کیفیت محصول یا خدمات است؟

پاسخ: خیر

در پاسخ باید بگویم رعایت نیازمندیها یا الزامات استاندارد مدیریتی ایزو۹۰۰۱ فقط نشاندهنده یک کسب و کار منظم و سازمان یافته است، ولی دلیلی بر بالا بودن کیفیت محصول یا خدمات نیست.

اجازه بدهید با بیان چند نمونه مطلب را بیان کنم.

نمونه ۱ : 

یک شرکت خودرو سازی پراید تولید می کند و دارنده گواهینامه ایزو می باشد. یعنی بر اساس سیستم منظمی که طراحی و پیاده سازی کرده است، قابلیت تولید و تحویل پراید به مشتری را دارد.

یک شرکت خودرو سازی دیگر، بنز تولید می کند و دارنده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد. یعنی بر اساس سیستم منظمی که طراحی و پیاده سازی کرده است، قابلیت تولید و تحویل بنز به مشتری را دارد.

نمونه ۲:

رعایت الزامات استاندارد یعنی رعایت حداقل الزامات، همانند نمره قبولی در مدرسه

یک دانش آموز با نمره ۱۲ قبول می شود و یک دانش آموز دیگر با نمره ۲۰ قبول می شود.

به این ترتیب، شما به عنوان مدیران یا صاحبان کسب و کار دو گزینه پیش رو دارید، حق انتخاب با شماست. 

۱ – سیستم سازی کسب و کارتان را به نحوی طراحی و پیاده سازی کنید که پاسخگوی حداقل نیازمندیهای استاندارد باشد.

۲ – سیستم سازی کسب و کارتان را به نحوی طراحی و پیاده سازی کنید که باعث کاهش هزینه ها، حذف دوباره کاری ها، رشد و توسعه کسب و کارتان گردد.   

  

سوال ۲ :

اگر دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشاندهنده سطح بالای کیفیت نیست، پس نشاندهنده چیست؟

پاسخ : نشاندهنده محصول و خدمات یکسان و دائمی و همیشگی است، یعنی ابزاری برای جذب و کسب قابلیت اعتماد مشتری 

اجازه بدهید با بیان چند نمونه مطلب را بیان کنم.

نمونه ۱:

شما با یک شخص یا شرکت ساختمان ساز قرارداد پیش خرید یک واحد آپارتمان را منعقد می کنید. در محتوای قرارداد به استفاده از مواد و مصالح درجه یک از جمله شیرآلات، سرامیک، لوله … اشاره شده است. ولی وقتی ساختمان ساخته می شود، از مواد و مصالح درجه ۲ و ۳ استفاده شده است. آن شخص یا شرکت اعتبارش را نزد شما از دست می دهد.    

نمونه ۲:

شما از یک رستوران غذا تهیه می کنید. همیشه کیفیت و مزه غذا عالی بود، ولی یک روز که به همراه اعضای خانواده و یا دوستان به آنجا مراجعه می کنید، کیفیت غذا پایین و غیر قابل تحمل است. آن رستوران اعتبارش را نزد شما از دست می دهد.

نمونه ۳ :

سیستم سازی یا پرورش تفکر سیستمی فقط برای کسب و کار نیست، برای ساختن برند یا اعتبار شخصی نیز کاربرد دارد. به طور مثال میزبان شما علیرضا شجاعی مدعی است که:

۱ –  انسان خونسردی است.

۲ –  به نکات مثبت دیگران توجه می کند.

۳ –  از خوبی های دیگران صحبت می کند.

۴ – سعی می کند حس و حال خوب را به دیگران منتقل کند.

۵ – خوش قول و وقت شناس است.  

حال اگر یک روز به دلیل مشکل کوچکی عصبانی شود و با دیگران  به بدی، فحش و ناسزا صحبت کند و یا بد قولی کند. اعتبارش را نزد شما دوستان از دست می دهد.

   

امروزه با توجه به اخبار و آمار کلاهبرداری ها، سوء استفاده ها، مالباختگان، جدایی ها، اجناس تقلبی و صدها مورد دیگر، در فضای کسب و کار یا روابط اجتماعی، جذب و کسب اعتبار نزد دیگران یا مشتریان به سختی به دست می آید.

در ابتدا و شروع هر رابطه یا کسب و کاری، باید به سختی به دیگران اثبات کنید که من کلاهبردار نیستم، هدف من کار و خدمت رسانی است، تا قدم اول ارتباط و ایجاد اعتماد توسط مشتری برداشته شود.

لذا دوست خوبم، کسب اعتبار و اعتماد به آنچه که شعار و ادعا می کنید، سرمایه ای است که باید از آن به درستی محافظت کنید.   

شخصی که به عنوان یک کارشناس کسب و کار تفکر سیستمی دارد، یا کسب و کاری که بر اساس یک سیستم طراحی شده فعالیتش را انجام می دهد، به مشتریان خود این اعتماد را منتقل می کندکه آنچه ما ادعا و شعار می دهیم با اسناد و مدارک و سیستم به اثبات می رسانیم.

اگر شرکت های خودروسازی همانند شرکت ایران خودرو  یا شرکت زامیاد که من علیرضا شجاعی چند سال افتخار همکاری با این شرکت ها را داشته ام، سیستم سازی کسب و کار را به درستی طراحی و پیاده سازی کرده باشند، و ادعا می کنند بنز تولید می کنند، بنز تولید خواهند کرد. نه اینکه ادعا می کنند بنز تولید می کنند ولی در عمل پراید تولید کنند و به دست مشتری برسانند.  

زمانی که: 

 از مطالعه مطالب سایت لذت برده باشید.

مطالب بتواند ظرفیت کسب درآمد شما را افزایش دهد.

 مطالب بتواند در شما همیشه داشتن احساس خوب را فراهم کرده باشد.

مطالب باعث روشن شدن مسیر حرکت زندگی تان گردد.

 

سپس علیرضا شجاعی نزد شما اعتبار کسب خواهم کرد و  با بوجود آمدن اعتبار و اعتماد، می توانم شما را به شرکت در دوره های آموزشی یا سفارش محصولات سایت هدایت نمایم. یعنی اول باید اثبات کنم که هدفم راهنمایی و همراهی شماست تا به من اعتماد کنید و در مسیر موفقیت همیشه همسفر و همراه یکدیگر باشیم.    

اعتماد مانند یک شیشه است، وقتی شکست دیگر هرگز مثل قبل نخواهد شد.

 

نوشته های مرتبط: 

دوره کارشناس کسب و کار شوید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *