سیستم سازی کسب و کار عامل کسب اعتماد مشتریان

سیستم سازی کسب و کار عامل کسب اعتماد مشتریان

من علیرضا شجاعی به عنوان میزبان شما دوست خوبم، مطالب این نوشته را با مطرح کردن چند پرسش مطرح می کنم.

سوال۱:

آیا دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ که به معنی طراحی و پیاده سازی سیستم در کسب و کار می باشد، نشاندهنده سطح بالای کیفیت محصول یا خدمات است؟

پاسخ: خیر

در پاسخ باید بگویم رعایت نیازمندیها یا الزامات استاندارد مدیریتی ایزو۹۰۰۱ فقط نشاندهنده یک کسب و کار منظم و سازمان یافته است، ولی دلیلی بر بالا بودن کیفیت محصول یا خدمات نیست.

اجازه بدهید با بیان چند نمونه مطلب را بیان کنم.

نمونه ۱ : 

سایپا به عنوان یک شرکت خودرو سازی پراید تولید می کند و دارنده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد. یعنی بر اساس سیستم منظمی که طراحی و پیاده سازی کرده است، قابلیت تولید و تحویل پراید به مشتری را دارد.

یک شرکت خودرو سازی دیگر، بنز تولید می کند و دارنده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می باشد. یعنی بر اساس سیستم منظمی که طراحی و پیاده سازی کرده است، قابلیت تولید و تحویل بنز به مشتری را دارد.

نمونه ۲:

رعایت الزامات استاندارد یعنی رعایت حداقل الزامات، همانند نمره قبولی در مدرسه

یک دانش آموز با نمره ۱۲ قبول می شود و یک دانش آموز دیگر با نمره ۲۰ قبول می شود.

به این ترتیب، شما به عنوان مدیران یا صاحبان کسب و کار دو گزینه پیش رو دارید، حق انتخاب با شماست. 

۱ – سیستم سازی کسب و کارتان را به نحوی طراحی و پیاده سازی کنید که پاسخگوی حداقل نیازمندیهای استاندارد باشد.

۲ – سیستم سازی کسب و کارتان را به نحوی طراحی و پیاده سازی کنید که باعث کاهش هزینه ها، حذف دوباره کاری ها، رشد و توسعه کسب و کارتان گردد.   

  

سوال ۲ :

اگر دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشاندهنده سطح بالای کیفیت نیست، پس نشاندهنده چیست؟

پاسخ : نشاندهنده محصول و خدمات یکسان و دائمی و همیشگی است، یعنی ابزاری برای جذب و کسب قابلیت اعتماد مشتری 

اجازه بدهید با بیان چند نمونه مطلب را بیان کنم.

نمونه ۱:

شما با یک شخص یا شرکت ساختمان ساز، قرارداد پیش خرید یک واحد آپارتمان را منعقد می کنید. در محتوای قرارداد به استفاده از مواد و مصالح درجه یک از جمله شیرآلات، سرامیک، لوله … اشاره شده است. ولی وقتی ساختمان ساخته می شود، از مواد و مصالح درجه ۲ و ۳ استفاده شده است. آن شخص یا شرکت اعتبارش را نزد شما از دست می دهد.    

نمونه ۲:

شما چندین نوبت از یک رستوران غذا تهیه کرده اید. همیشه کیفیت و مزه غذا قابل قبول و عالی بود است، ولی یک روز که به همراه اعضای خانواده و یا دوستان به آنجا مراجعه می کنید، کیفیت غذا پایین و غیر قابل قبول است. آن رستوران اعتبارش را نزد شما از دست می دهد.

نمونه ۳ :

سیستم سازی یا پرورش تفکر سیستمی فقط برای کسب و کار نیست، برای ساختن برند یا اعتبار شخصی نیز کاربرد دارد. به طور مثال میزبان شما علیرضا شجاعی مدعی است که:

۱ –  انسان خونسردی است.

۲ –  به نکات مثبت دیگران توجه می کند.

۳ –  از خوبی های دیگران صحبت می کند.

۴ – سعی می کند احساس و حس و حال خوب را به دیگران منتقل کند.

۵ – خوش قول و وقت شناس است.  

حال اگر یک روز به دلیل مشکل کوچکی عصبانی شود و با دیگران  به بدی، فحش و ناسزا صحبت کند و یا بد قولی کند. اعتبارش را نزد شما از دست می دهد.

اعتماد ساختنش سالها طول می کشد، تخریبش چند ثانیه و ترمیمش تا ابد…. 

   

امروزه در فضای کسب و کار یا روابط اجتماعی، با توجه به اخبار و آمار کلاهبرداری ها، سوء استفاده ها، مالباختگان، جدایی ها، اجناس تقلبی و صدها مورد دیگر، جذب و کسب اعتبار نزد دیگران یا مشتریان به سختی به دست می آید.

در ابتدا و شروع هر رابطه یا کسب و کاری، باید به سختی به دیگران اثبات کنید که من کلاهبردار نیستم، هدف من کار و خدمت رسانی است، تا قدم اول ارتباط و ایجاد اعتماد توسط مشتری برداشته شود.

لذا دوست خوبم، کسب اعتبار و اعتماد به آنچه که شعار و ادعا می کنید، سرمایه ای است که باید از آن به درستی و از طریق سیستم سازی کسب و کار محافظت کنید.   

شخصی که به عنوان یک مربی یا کارشناس کسب و کار تفکر سیستمی دارد، یا کسب و کاری که بر اساس یک سیستم طراحی شده، فعالیتش را انجام می دهد، به مشتریان خود این اعتماد را منتقل می کندکه آنچه ما ادعا و شعار می دهیم با نظم و نظام حاکم بر فضای کسب و کارمان و اسناد و مدارک به اثبات می رسانیم.

اگر شرکت های خودروسازی همانند شرکت ایران خودرو  یا شرکت زامیاد که من علیرضا شجاعی چند سال افتخار همکاری با این شرکت ها را داشته ام، سیستم سازی کسب و کار را به درستی طراحی و پیاده سازی کرده باشند، وقتی ادعا می کنند بنز تولید می کنند، بنز تولید خواهند کرد. نه اینکه ادعا می کنند بنز تولید می کنند و با مشتری پیش فروش ساخت و تحویل بنز را انجام دهند ولی در عمل و در زمان تحویل پژو و وانت نیسان تولید کنند و به دست مشتری برسانند.  

دوست خوبم وقتی که شما: 

از مطالعه مطالب سایت لذت برده باشید.

مطالب بتواند ظرفیت کسب درآمد فردی یا سازمانی شما را افزایش دهد.

مطالب بتواند در شما قابلیت داشتن احساس خوب را پرورش داده باشد . 

مطالب باعث روشن تر شدن مسیر حرکت زندگی تان گردد.

 

سپس من به عنوان علیرضا شجاعی نزد شما اعتبار کسب خواهم کرد و  با بوجود آمدن اعتبار و اعتماد، می توانم شما را به شرکت در دوره های آموزشی یا سفارش محصولات سایت هدایت نمایم. یعنی اول باید اثبات کنم که هدفم راهنمایی و همراهی شماست تا به من اعتماد کنید و در مسیر موفقیت همیشه همسفر و همراه یکدیگر باشیم.    

اعتماد مانند یک شیشه است، وقتی شکست دیگر هرگز مثل قبل نخواهد شد.

دوست خوبم، در دوره مربیگری کسب و کار یا بیزینس کوچینگ که به دو صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می گردد، ما بطور کامل به نحوه طراحی و پیاده سازی ساختار سازمانی، شرح وظایف، روش های انجام فعالیت های کسب و کار (فرآیندها، روش های اجرایی، دستورالعمل های کاری) در جهت بهبود عملکرد و افزایش ظرفیت کسب درآمد سازمانی می پردازیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر از محتوای دوره و نحوه برگزاری، بر روی نوشته زیر با عنوان مربیگری کسب و کار کلیک نمایید.     

 

نوشته های مرتبط: 

دوره مربیگری کسب و کار(بیزینس کوچینگ)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *